fredag 15. juni 2007

Jobben min

Fredag ettermiddag, sjefen har gått og jeg og Villu sitter og sløver med dagens siste oppgaver. Begge var ute og sang karaoke til kl 0430 i natt, så det har vært litt tøffe tak i dag.

Firmaet jeg jobber for heter altså Quantum Precision Instruments, forkortet Quantum-π (smart eller hva?). Firmaet er en av veldig mange gründerbedrifter innenfor nanoteknologi, som er det hippeste innen materialteknologi siste par år. Quantum bærer fortsatt preg av å være en skikkelig oppstartsbedrift, selv om de har holdt på siden 99, men det gir mer rom for å bidra. Jeg jobber sammen med Villu, en norsk-estlands ingeniør type mikroelektronisk fra GS. Firmaet ellers består av to polsk-australsk-singaporianere, Marek som er gründer og Dr. i nano-et-eller-annet, og Pjotr som er ingeniør.

Første dag var onsdag, under et veldig bittert slag steinsaksogpapir (best av én, uten tvungen sakseåpning) tapte jeg den gode plassen til Villu og har havnet i et lite hjørne bak døren. I samme slengen ble jeg også kaffegutt.

En vanlig dag hos Quantum, Villu (sniken) til venstre

Vi har blitt veldig godt mottatt, og det virker som de er oppriktig glade for at vi skal være her å jobbe med dem. Det er fin og uhøytidlig stemning, så dress har blitt skiftet med sandaler og jeans. Jeg har klart å karre til meg en kjempe whiteboard, så skal prøve å venne meg til å være kreativ i stort format på liten plass.

Bøttekottet mitt, min store trøst whiteboarden til venstre

På arbeidslisten min nå står følgende:
  • Lage firmaprofil (ikkeeksisterende i 8 år, kun en 150x150 bitmap-logo)
  • Lese, lære og forstå kjernepatentene
  • Skissere nye bruksmåter og anvendelse av eksisterende patenter
  • Forstå tre nye patentsøknader, og så tegne vedleggene(helst i den rekkefølgen)
  • 3D aminasjoner av patenterte prinsipper
  • Prøve å få orden på trademarkene firmaet har
  • Pusse opp hjemmesiden (trengs)
Med andre ord en del å gjøre og lære, men Marek sa ifra dag 1 at han vet hvordan "kreative mennesker" jobber: når de har flyten. Hvilket betyr mulighet for fleksitid, det er mange patenter som kan leses på en strand eller et fly.

Ingen kommentarer: