tysdag 14. august 2007

Bali-Jakarta-Singapore-Mersing-Rawa

Som headeren antyder var det et tett program onsdag til torsdag. Etter opplevelsen i Jakarta på vei til Bali, prøvde jeg forgjeves å få byttet returbilletene til Singapore så vi skulle ha mer enn 100 minutter på mellomlandingen i Jakarta. Det lot seg desverre ikke gjøre, så det var en veldig nervøs meg som satt og stirret etter "delay" på skjermene på Bali Airport (Denpasar). Utrolig nok var Adam Air i rute, og med litt løping i Jakarta rakk vi heldigvis flyet videre til SP. Det var siste flyet fra Jakarta den dagen, så alternativet ville vært en natt i røverbyen Jakarta, forsøke å få nytt fly dagen etter og miste reservasjonen vår på Rawa.

Halv ett natt til torsdag var vi fremme i SP, og skyndtet oss hjemom leiligheten for å pakke om og sove litt. Torsdagen, 9. august, er nasjonaldag i SP, så alle som har råd forlater landet. For å komme seg til Rawa, neste punkt på programmet, tar man taxi eller buss 3 timer til havnebyen Mersing, og båt en time til. Turen går via grenseovergangen på Woodlands, der var det spådd totalt kaos i anledning nasjonaldagen. Så vi bestilte en taxi til kl 0530, kom oss i seng 0330 og ble vekket av nachspiel i leiligheten kl 0430. Slitne og i pøsregn tok vi taxi til grensen, der alltid like hyggelige Philip (privatsjåfør fra Malaysia) ventet på oss. Philip hadde ikke spist frokost, så han tok oss med til chinatown i hjembyen Johor Bahru (grenseby til SP, mildt sagt et slitent sted) og spanderte tradisjonell kinesisk frokost på oss i en garasje/kafe. Overraskende godt, men da Helle turte å takke nei til desserten, kokt egg (kokt MAX 2 min) fikk jeg gleden av å få hennes også. To halvkokte egg knekkes i en skål, blandes med litt krydder og drikkes rett fra skålen. Jeg gjorde et ærlig forsøk, men klarte av hele min kjære vilje rett og slett ikke å få ned mer enn en munnfull.

Hele veien til Mersing halvsov jeg og Helle i baksetet, mens Philip satt og snakket dirty i telefon (på malay, heldigvis) med minst tre forskjellige damer. Han kjører som en villmann, så å sove er et glimrende alternativ til å pisse i buksa. Fremme i Mersing fant vi kontoret til Rawa Safari Resort, en av to resorter på øya, som hadde en båt klar til å ta oss ut til Rawa.
Først trodde vi det var båten i forgrunnen vi skulle ta, men det var heldigvis den i bakgrunnen.