torsdag 12. juli 2007

One Night In Bangkok

Jørgen har som dere vet reist rundt i Asia i en måned (blogg fra turen hans), med Singapore som utgangspunkt og Bangkok som endestasjon. "Slik det har begynt skal det også ende", så jeg bestemte meg for å reise til Bangkok og være med Jørgen siste natten hans i Asia.

Reisen til gikk overraskende bra, i hvertfall i forhold til returen. Litt rart å gå av bussen midt i Bangkok, og der sitter min norske venn og venter på meg. Vi tok inn på et pill råttent hotell på Khao San Road (eller "kaos 'n road"), backpackergaten i Bangkok. Et kott av et rom med akkurat plass til to "senger", vi sparte 90 bath (=16 NOK) på å droppe varmtvannet og AC. Som resten av byen var Khao San Road ubeskrivelig levende, og så full av rastahvitinger med to ryggsekker, sandaler, piratbukser og morsomme tskjorter at jeg nesten ble vant til klisjeen.

Ettermiddagen gikk med til å utforske byen, se på elektronikk, krangle med grådige taxisjåfører, snuble over bekjente fra Jørgens tur og få sydd en dress, to vester og to skjorter hver (1200 NOK m slips og lommetørkler). For en spennende og ikke minst levende by, kjedelige rene Singapore blir som Frogner i forhold.

Den påfølgende kvelden skal jeg ikke skrive
så mye om, det finnes ingen bilder (Jørgen ble frastjålet kameraet og sandalene mens han sov på stranden og mitt gikk i gulvet på lørdag) eller bevis men det var ekstremt.

Dagen etter var det tidlig opp for å prøve dressene for finjusteringer hos skredderen, og videre for å handle elektronikk. Begge fikk kjøpt kamera, minnekort og minnepinne, og jeg kjøpte meg i tillegg en ekstern uknuselig 120G harddisc. Begge lesset selvfølgelig på seg en hel haug med annen drit på veien, med en totaltkostnad på ca 100 NOK. Dressene ble omsider veldig bra, etter 3 runder med justeringer. Alle sier at det er idiotisk å kjøpe dresser hos ukjent skredder på todagers tur, så vi får se om vi er like happy når vi skal begynne å bruke dem.. Bilder av dressene med de nye kameraene tenkte vi selvfølgelig ikke på, men her er det ene bildet vi tok:

Balder, Jørgen på hovedgaten

Det viste seg at vi hadde matchet reisene våre litt feil, slik at jeg hadde en natt i Bangkok etter Jørgen dro i 20.00-tiden. Flybussen jeg kjøpte billetter til gikk kl 0500 morgenen etter, så planen var å ta en tidlig kveld og få sovet ut litt. Planen skar seg 100% da jeg fikk et "tre for en"-tilbud på Tiger øl og ble kjent med seks 21 år gamle hooligans (fra Manchester...). De av dere som har fantasi nok kan jo prøve å se for dere meg danse til
Drum 'n Bass (britenes favoritt) det med de erfarne knipserne. De hadde vært i Bangkok en god stund, så jeg fikk en veldig god omvisning på de mer lokale underground klubbene i byen, en svært god (og mye billigere) opplevelse. Eneste bildet mitt fra kvelden er mobilfotoet under, tatt på Khao San Road der vi møtte en elefantunge på luftetur:
Khao San Road, elefantungen en nesten synlig nederst på bildet. To hooligan-kompiser, en med skaut og en med hvit singlet.

Kvelden endte veldig plutselig, da jeg på vei inn i taxi til nok en klubb oppdaget at klokken var 0443. Jeg måtte kaste ut de resterende 3 britene av bilen, og betale sjåføren trippelt for å kjøre rally til hotellet for å pakke tingene mine. Derifra var det springmarsj til bussen, som jeg rakk med en hårsbredd.

Turen hjem ble deretter, totalt 2 timer søvn på buss og fly, de som tror det er dårlig plass på norske lavprisfly bør prøve lavprisfly innredet for asiatere. Vel tilbake jeg dro rett på jobb og derifra til legen for å dytte i meg vaksiner før Kambodsja. Totalt sett en rimelig brutal slutt på turen, men jeg fikk med meg alle tingene mine og opplevelser tilsvarende et par uker så alt i alt en helt suveren tur.

1 kommentar:

Jørgen sa...

Takk for en strålende avslutning på turen min venn! :)
Lykke til videre med studier og jobb i Singapore, så sees vi om ikke så altfor lenge i Oslo igjen. Du er savnet i fedrelandet!

Jørgen